Arbeidet er halvgjort, du har betalt og håndverkeren har forlatt stedet... Fallgruvene er mange for forbrukere som inngår håndverkeravtaler. (Illustrasjonsfoto: pixabay.com) |
Fallgruvene er i så fall mange og risikoen for et dårlig
resultat betydelig. En av fem saker som behandles hos Forbrukerklageutvalget,
handler om håndverkertjenester. Den som hyrer inn håndverkere til et
oppussings- eller vedlikeholdsoppdrag, har gjerne noen viktige ønsker;
n
Få mest mulig oppussing for pengene,
n
Unngå dårlig håndverk, kostnadssprekk og
konflikter – og
n
Vinne saken dersom en tvist skulle oppstå.
Mye kan være gjort ved god planlegging og gode avtaler.
Advokatfirmaet EBT inviterer forbrukere som vurderer
oppussing og/eller er i gang med dette til kurset «Smart oppussing» torsdag 8.
november klokken 19.00. Kursholder er
advokat Arvid Berentsen. Han har håndtert en rekke håndverkerklager som
saksbehandler i Forbrukerrådet og har de senere årene arbeidet mye med samme typen klager som
advokat i advokatfirmaet Endresen Brygfjeld Torall AS. Kursets siktemål er todelt;
(1) å dyktiggjøre deltakerne til å kunne kjøpe
håndverkertjenester med godt resultat slik at konflikter forebygges – og
(2) å sette deltakerne i stand til å vinne en eventuell
klageprosess.Dette er noen av spørsmålene som vil bli berørt:
n
Hvordan identifisere og unngå dårlige og
useriøse håndverkerforetak?
n
Hvordan unngå å bli lurt?
n
Hvordan bør avtalen utformes?
n
Hvilke betalingsbetingelser er greie – og hvilke
er ikke greie?
n
Hva gjør man om man får mistanke om at arbeidet
ikke er fagmessig?
n
Hvordan skal det reklameres?
n
Hvem avgjør om arbeidet er fagmessig?
n
Hvordan reduserer man konfliktnivået ved en tvist?
n
Når bør man eventuelt kontakte advokat?
n
Hvordan vinne saken?
Kursavgift er 100 kroner, som betales forskuddsvis pr.
Vipps til 119880. Bindende påmelding skjer til post@ebtas.no.
Etter påmelding får den enkelte deltaker innen kort tid få en bekreftelse.Kontaktperson: Advokat Arvid Berentsen (ab@ebtas.no)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar