Et lokalt rørleggerfirma saksøkte en kunde for å slippe å
betale et prisavslag på 25.000 kroner som Forbrukerklageutvalget hadde vedtatt.
Nå har tingretten dømt firmaet til å betale kunden 381.000 kroner i stedet.
- En riktig dom og selvfølgelig et godt resultat for vår
klient, konstaterer EBT-advokat Arvid Berentsen som bisto huseieren i
tingretten.
Kunden engasjerte i 2015 rørleggerfirmaet for å
totalrenovere og utvide et bad. Rørleggerfirmaet skulle ifølge avtalen levere
komplett baderom, med tømrer-, elektriker-, flislegger- og rørleggerarbeid
inkludert.
Etter en stund merket huseieren at det ikke var varmekabler
under badekaret, til tross for at partene skriftlig hadde avtalt dette.
Varmekabler under badekaret var viktig for kunden blant annet fordi han ikke
ser bort fra at han en gang i fremtiden fjerner badekaret. Å legge varmekabler
under badekaret ville ikke vært mulig uten å rive og gjenoppbygge hele badet.
Forbrukerklageutvalget mente manglende varmekabler under badekaret var et klart
avtalebrudd og følgelig en kjøpsrettslig mangel, men konkluderte med at
mangelen skulle kompenseres med et prisavslag på 25.000 kroner.
Dette godtok ikke rørleggerfirmaet, som dermed saksøke sin
tidligere kunde for å slippe å betale prisavslaget.
Da saken ble behandlet i Forbrukerklageutvalget var også et
par andre mangler, nemlig en feilplassert inspeksjonsluke for sluken under det
innmurte badekaret og kvalitetsavvik på et speilskap, avdekket. Det økonomiske
omfanget av disse manglene var imidlertid ikke tilstrekkelig dokumentert under
Forbrukerklageutvalgets behandling.
Under saksforberedelsen for tingretten innhentet huseieren nye
sakkyndiguttalelser hvor disse manglene ble ytterligere dokumentert.
Takstmannen og rørleggermesteren som ble engasjert, oppdaget dessuten flere
mangler ved saksøkerens arbeid. At saksøkeren hadde brukt kobberrør innkledd i
vegg i stedet for vannskadesikkert rør-i-rør-system, bom i syv gulvfliser (for
lite flislim under med den konsekvens at flisene lettere sprekker når noe
mistes i gulvet), manglende fuktsikring ved vindu i dusjsone, manglende tetting
bak vannuttak ved badekar og utilstrekkelig fall mot sluk i dusj var noen av
manglene som ble påvist.
Rørleggerfirmaet forsøkte i retten å fraskrive seg ansvaret for de manglende varmekablene under badekaret - og anførte at dette var et forhold mellom huseieren og elektrikerfirmaet som la kablene. Dette ble firmaet ikke hørt med i retten. Tingretten la, i samsvar med huseierens anførsler, til grunn at huseieren og rørleggerfirmaet var de to eneste partene i avtalen og at avtalen også omfattet varmekablene.
- Slik retten vurderer det, er det to mangler som er
fremtredende i denne saken. Det ene gjelder manglende varmekabel under
badekaret og den andre gjelder manglende vannskadesikker installasjonsmetode i
henhold til TEK 10 § 15-6 andre ledd bokstav b. I det første tilfellet
foreligger det et klart avtalebrudd, i det andre tilfellet en mangel av stor
betydning ved en eventuell lekkasje og mangel på muligheter for vedlikehold, skriver
Stavanger tingrett i dommen.
LES AFTENBLADETS OMTALE AV SAKEN HER: Rørleggerfirma saksøkte kunde. Endte med å måtte betale tolv ganger så mye selv
Kobberrørene inngikk i rørleggerfirmaets tilbud og var
dermed avtalt mellom partene. Men det var også avtalt – og følger dessuten av
en ufravikelig bestemmelse i håndverkertjenesteloven – at arbeidet skulle
utføres fagmessig. I tilfeller hvor kunden ønsker ufagmessige løsninger som
tjenesteyter i kraft av å være den profesjonelle part skal fraråde eller
opplyse om at kan føre til problemer, er det tjenesteyteren som må sikre
dokumentasjon for at slik informasjon eller frarådning er gitt.
Rørleggerfirmaet opplyste i retten at huseieren var blitt muntlig informert om
at rør-i-rør var den anbefalte løsningen.
- Retten må legge til grunn at det ikke foreligger noen
dokumentasjon fra rørleggerfirmaets side som viser at huseieren ble frarådet å
bruke kobberrør. Huseieren har selv forklart at dette ikke ble tatt opp med
ham. (…) Dette gjelder et bad som er totalrenovert og utvidet, slik at noe av
badet befinner seg på et tidligere soverom. Kobberrørene som er benyttet, er
skjult i vegg. Det følger av veilederen til TEK 10 § 15-6 andre ledd bokstav b
at vannskadesikre installasjonsmetoder skal benyttes. Retten må, som de
fagkyndige vitnene, konkludere med at rørleggerfirmaet ikke har valgt en faglig
forsvarlig løsning når det er benyttet kobberrør, som ikke kan karakteriseres
som en vannskadesikker installasjonsmetode (…). Det foreligger således en
mangel på dette punkt, heter det i dommen.
Stavanger tingrett konkluderer med at samtlige mangler
huseieren gjorde gjeldende, er å betrakte som kjøpsrettslige mangler. Videre
konkluderer retten med at rørleggerfirmaets rett til å utbedre manglene – det
som kalles den defensive avhjelpsretten – har gått tapt.
- Etter rettens vurdering har tjenesteyterens rett til å
utbedre manglene etter håndverkertjenesteloven § 24 gått tapt på samtlige
punkt. For de eldste manglenes vedkommende har rørleggerfirmaet ikke foretatt
retting innen rimelig tid. For de senest avdekkede manglene må retten legge til
grunn at forholdet har skåret seg mellom huseieren og rørleggerfirmaet på en
slik måte at huseieren har rett til å motsette seg retting fra firmaets side.
Retten viser her til den lange tiden som har gått siden de første manglene ble
avdekket, uten at avhjelp er foretatt, samt at en mer grunnleggende faglig
utførelse synes å mangle fra firmaets side, skriver tingretten.
Rørleggerfirmaet ble dømt til å yte huseieren en
kompensasjon på 255.851,50 kroner, som tilsvarer prisen for riving og
gjenoppbygging av badet samt sakkyndigutgifter. I tillegg ble firmaet dømt til
å betale huseierens saksomkostninger på 125.250 kroner.
Søksmålet som rørleggerfirmaet anla for å slippe å betale kunden
et prisavslag på 25.000 kroner pluss erstatning for en takstrapport til 6306 kroner, endte altså med at firmaet i stedet må betale den
samme kunden en kompensasjon på totalt 381.000 kroner.
Det er rundt 12 ganger så mye som Forbrukerklageutvalget dømte rørleggerfirmaet til å betale.
Advokat Arvid Berentsen (ab@ebtas.no)
i Advokatfirma Endresen Brygfjeld Torall AS bisto huseieren i tingretten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar