onsdag 4. oktober 2017

EBT-KLIENT SLIPPER Å BETALE TIL KATALOGSELSKAPET GUL.NO

En østlandsbedrift fikk fullt medhold da katalogselskapet Gul International AS gikk rettens vei for å forsøke å inndrive et angivelig krav på 5500 kroner fra bedriften.


    Den nettbaserte katalogtjenesten gul.no
    drives av selskapet Gul International AS, som har forretningsadresse
    på Sandnes. Mange bedrifter og næringsdrivende føler seg lurt av
    selskapet, som også er kjent for å gå offensivt til verks for å drive inn
    tvilsomme krav. En østlandsbedrift som EBT nylig representerte i
    forliksrådet slipper å betale. (Skjermdump)
Gul International AS fikk ikke medhold i at kravet var berettiget – og må i stedet betale østlandsbedriftens saksomkostninger.

Gul International AS driver den nettbaserte bedriftsopplysningstjenesten gul.no. Abonnentene kan på dette nettstedet legge inn opplysninger om sine virksomheter. Selskapet selger tjenesten ved å henvende seg per telefon til potensielle abonnenter. Det inngås femårige avtaler, som forlenges med ytterligere fem år dersom de ikke sies opp 30 dager før neste avtaleperiode starter.

Mange små og mellomstore bedrifter har følt seg lurt av katalogselskapet. Østlandsbedriften som EBT nylig representerte, fikk da telefonsalget skjedde inntrykk av at det handlet om oppføring i den langt mer kjente katalogen «gule sider» - og at det ville være vanskelig for mulige kunder å finne bedriften om man takket nei til oppføring der.
 
Katalogselskapet har en forholdsvis offensiv tilnærming til å innfordre krav det mener å ha mot ulike kunder. For ikke lenge siden meldte NRK at selskapet bare i løpet av ett år hadde tatt ut forliksklager mot 300 kunder. Ettersom Gul International AS har forretningsadresse i Sandes kommune, er det Sandnes forliksråd som får sakene til behandling. En del små og mellomstore bedrifter i andre deler av landet finner det mindre brysomt å «gi seg» og heller betale rundt 5000 kroner, enn å reise til Sandnes for å møte i forliksrådet og protestere.

EBT har hittil bistått en håndfull bedrifter og næringsdrivende fra ulike deler av landet som har fått krav fra Gul International AS.

I den siste saken ble abonnementet solgt og den første fakturaen betalt i 2007. Faktura for den neste femårsperioden ble sendt ut i april 2012, men ble stående ubetalt – og ble heller ikke overført til selskapets innfordringsavdeling. Dette ble først oppdaget ved revisjon i desember 2016. Ny faktura ble derfor utstedt ved årsskiftet 2016/17. Kravet var da fire år og åtte måneder gammelt.

Etter foreldelsesloven § 2 er den alminnelige foreldelsesfristen tre år. Har ikke kreditor foretatt seg noe mer innen tre år etter den dagen kravet tidligst kunne gjøres gjeldende, vil kravet være foreldet.

Sandnes forliksråd konkluderer i sin dom med at det fire år og åtte måneder gamle kravet mot østlandsbedriften som EBT representerte, var foreldet. Gul International vil følgelig ikke få de 5500 kronene selskapet gikk rettens vei for å få, men må i stedet betale østlandsbedriftens saksomkostninger på 5300 kroner.

EBTs advokat Bjørn Inge Waage (biw@ebtas.no) bisto østlandsbedriften.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar